7 rzeczy, które warto wiedzieć o oponach samochodowych!

Kiedy należy wymienić opony letnie na zimowe? Czy to już dobry czas? Pojawiły się pierwsze przymrozki, więc zmieniać, czy nie zmieniać?

Wybór idealnego momentu do wymiany opon przed sezonem zimowym to nie lada dylemat dla każdego kierowcy- tego doświadczonego i tego mniej. Jednak o oponach najczęściej przypominamy sobie dopiero przy okazji sezonowej zmiany. Niestety to za rzadko, zważywszy na fakt, że wraz z układem kierowniczym, zawieszeniem czy hamulcami, to właśnie opony mają największy wpływ na nasze bezpieczeństwo podczas jazdy. W środowisku producentów opon samochodowych zakłada się, że opony średnio służą kierowcom przez około 60 tysięcy kilometrów.

Poniżej przedstawiamy kilka przydatnych informacji, które powinieneś wiedzieć, by przedłużyć ich żywotność oraz zagwarantować sobie przez długi czas bezpieczną jazdę.

Kiedy wymieniać opony na nowe?
Samochodowe ogumienie jak wszystkie rzeczy ulegają oczywiście zużyciu i starzeniu. Dlatego warto zapamiętać, że miarą stopnia zużycia opon jest głębokość bieżnika. Wedle przepisów opona nadaje się do eksploatacji, jeśli jej bieżnik ma minimum 1,6 mm. Jednak teoria teorią, a w praktyce całkowicie inaczej to wygląda. Testy dowodzą, że letnie opony warto wymieniać, gdy głębokość bieżnika osiągnie 3 mm, natomiast w przypadku opon zimowych wartością graniczną są 4 mm. 

Gdzie szukać informacji dot. rozmiaru opony?

Rozmiar znajduje się na boku każdej opony. Będzie to ciągu znaków typu 205/55 R16 91. Informację o rozmiarze opon możesz znaleźć również:

  • na słupku przy drzwiach kierowcy
  • w schowku
  • na klapce wlewu do paliwa
  • w instrukcji pojazdu

Jak odróżnić oponę zimową od letniej?

Opony zimowe mają najczęściej na boku opony oznaczenie M+S oraz symbol trzech szczytów z płatkiem śniegu wewnątrz. Czasami zdarza się, że na oponie nie ma oznaczenia M+S, ale jest sam symbol z płatkiem śniegu – to też oznacza, że opona jest przeznaczona na sezon zimowy. 

Jak odróżnić oponę zimową od całorocznej?

Te opony nieco trudniej jest odróżnić. Opony tego typu spotykane w Europie mają zwykle oznaczenie M+S z płatkiem śniegu. Różnice są widoczne w bieżniku. W przypadku opony całorocznej posiada on mniej nacięć i rowków niż typowa opona zimowa, ale więcej niż opona letnia.

Nazwy modeli opon całorocznych często zawierają zwroty sugerujące dobre osiągi przez cały rok, na przykład:

  • „All Season”
  • „Quatrac”
  • „Quadraxer”
  • „4Seasons”
  • „All Weather”

Jednak wzór bieżnika to nie wszystko. Tym, co spędza sen z powiek inżynierów ogumienia, jest odpowiednia mieszanka gumy, która zapewni optymalną elastyczność podczas jazdy w niskich temperaturach. W takich warunkach opony letnie stają się zbyt twarde, a jazda na nich mało przyjemna i niebezpieczna.

Podsumowując, symbol góry z płatkiem śniegu oznacza, że opona dobrze spisze się w warunkach typowo zimowych.

Pytanie od czytelnika: Mamy początek listopada, czy to dobry czas na wymianę opon na zimowe?

Motointegrator radzi:

  • opony zimowe zakładaj, gdy średnia dobowa temperatura powietrza spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza,
  • wymień opony zimowe na nowe, jeżeli głębokość bieżnika jest mniejsza niż 4 mm.

Jak przechowywać opony?

Gdy już zmienisz swoje opony na letnie bądź zimowe, musisz przechować gdzieś drugi komplet.

  • Najkorzystniej przechowywać w suchym pomieszczeniu o stałej temperaturze (między 10 a 20 stopni Celsjusza)
  • Unikać wystawiania opon na światło słoneczne
  • Zrezygnować z wilgotnych piwnic
  • Opony nie powinny znajdować się w pobliżu źródła ciepła, czyli np. grzejników lub pieców.
  • Postaraj się też, by nie znajdowały się one bezpośrednio na zimnym betonie
  • Jeśli przechowujesz same opony, powinny one stać pionowo i warto co jakiś czas je obrócić. Unikaj wieszania ich na hakach lub układania w stosy.

Ubezpieczenie opon w Twoim samochodzie dokupione do polisy OC lub AC może kosztować Cię zaledwie kilka złotych. Jest to skromny wydatek, szczególnie gdy porównasz go z kosztami samodzielnej organizacji pomocy drogowej. Oferty ubezpieczenia opon, które znajdziesz na stronach internetowych poszczególnych towarzystw, mogą wydawać się być identyczne i posiadać podobny opis produktu. Dlatego pamiętaj, że to tylko informacje ogólne, a wszystkich szczegółowych informacji dowiesz się na:  https://gsupolisa.pl/portfolio/ubezpieczenia-samochodow-oraz-innych-pojazdow/

Run flat – co to jest?

Przebita opona podczas jazdy, zwłaszcza gdy wybieramy się na wakacje z rodziną, potrafi przysporzyć sporo problemów. Są jednak opony, które pomimo przebicia nie muszą być wymienione na zapasowe.

To opony typu run flat. –to szczególny rodzaj opony, na której możesz jechać, gdy zostanie przebita.  Takie ogumienie charakteryzuje się tym, że zachowuje sztywność nawet wtedy, gdy ucieknie z niego powietrze. W razie przebicia pozwala jednak na dalszą jazdę z prędkością do 80 km/h na dystansie do około 80 kilometrów.

Pod żadnym pozorem nie próbuj jazdy na oponie, która została przebita i zeszło z niej powietrze! Nie tylko jest to skrajnie niebezpieczne, lecz także może całkowicie zniszczyć ogumienie

Jak czytać etykietę z oznaczeniami na oponie?

Od 2012 r. na każdej oponie musi znaleźć się etykieta informująca o podstawowych osiągach danej opony. Znajdują się na niej 3 parametry:

  • opór toczenia, który wpływa na zużycie paliwa (opona z dystrybutorem)
  • przyczepność na mokrej nawierzchni (opona z chmurką i kroplami wody)  

W dwóch pierwszych przypadkach opony podzielono na klasy A-G. Najlepsze parametry oznaczane są literą “A”, a najgorsze “G”

  • hałas wytwarzany podczas toczenia (opona z głośnikiem)

Podawany w liczbie decybeli i za pomocą trzech pasków – im niższa cyfra, tym ciemnych pasków mniej, a opona jest stosunkowo „cichsza” podczas jazdy.

Tagi