W Polsce kwestia opodatkowania pojazdów spalinowych staje się coraz bardziej istotna w kontekście rosnącej świadomości ekologicznej oraz dążenia do redukcji emisji CO2. W niniejszym artykule przyjrzymy się aktualnym regulacjom podatkowym związanym z pojazdami spalinowymi, zmianom, jakie mogą nastąpić w najbliższej przyszłości, oraz jakie znaczenie mają te przepisy dla właścicieli pojazdów.
Aktualny system opodatkowania pojazdów spalinowych w Polsce
W Polsce pojazdy spalinowe są opodatkowane na kilka sposobów. Najważniejsze z nich to:
- Akcyza na samochody osobowe – Jest to podatek naliczany przy rejestracji pojazdu sprowadzanego z zagranicy. Jego wysokość zależy od pojemności silnika oraz wieku pojazdu. Samochody o pojemności silnika powyżej 2000 cm³ są obciążone wyższą stawką akcyzy (18,6%), podczas gdy dla mniejszych silników wynosi ona 3,1%.
- Podatek od środków transportowych – Dotyczy on głównie pojazdów ciężarowych, ciągników siodłowych, przyczep i naczep, ale także autobusów. Wysokość tego podatku jest zależna od masy pojazdu oraz liczby osi. Jest on pobierany przez samorządy terytorialne, co oznacza, że stawki mogą różnić się w zależności od lokalizacji.
- Podatek VAT – Przy zakupie nowego pojazdu na terytorium Polski naliczany jest podatek VAT w wysokości 23%. Podatek ten obowiązuje również przy imporcie pojazdów z krajów spoza Unii Europejskiej.
Wyzwania związane z opodatkowaniem pojazdów spalinowych
W związku z rosnącą presją na ograniczanie emisji spalin, pojazdy spalinowe stają się obiektem coraz większej uwagi ze strony ustawodawców. W Polsce, podobnie jak w innych krajach Unii Europejskiej, rozważane są zmiany w systemie opodatkowania, które mają na celu promowanie pojazdów niskoemisyjnych.
Proponowane zmiany mogą obejmować:
- Podniesienie akcyzy na samochody o dużych silnikach – To jeden ze sposobów, aby zniechęcić kierowców do kupowania aut o większej emisji CO2.
- Wprowadzenie nowych opłat ekologicznych – Władze mogą wprowadzić dodatkowe opłaty za użytkowanie pojazdów spalinowych w miastach, które mają na celu zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza.
- Zachęty dla samochodów elektrycznych – Coraz częściej mówi się o obniżeniu podatków, a nawet o zwolnieniach z niektórych opłat dla właścicieli samochodów elektrycznych lub hybrydowych.
Stawki podatku od samochodów spalinowych w 2024 roku
Już poprzedni rząd zgłosił zapisy o opłacie rejestracyjnej samochodów spalinowych do Krajowego Planu Odbudowy, które brzmią: „Planuje się wprowadzenie nowych przepisów mających na celu ograniczenie emisji pochodzących z transportu. Planowana opłata i podatek uzależnione będą od emisji CO2 lub NOx, a ich wysokość zależna będzie od poziomu szkodliwych emisji danego pojazdu – zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci więcej”. Planuje się, że opłata rejestracyjna zostanie wprowadzona do końca 2024 r.(…) Opłata rejestracyjna zostanie wprowadzona do końca 2024 r., a podatek od posiadania pojazdu do końca II kwartału 2026 r. Działanie to ma na celu zmniejszenie ilości najbardziej emisyjnych pojazdów i promocje niskoemisyjnych środków transportu. Środki pozyskane z ww. opłat przeznaczone będą na rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego, który ograniczy zjawisko wykluczenia transportowego.” Obecny rząd zamierza podtrzymać i realizować te założenia, jednak jak dotąd nie są podane konkretne wyliczenia. Jedną z opcji (podobno) braną pod uwagę jest likwidacja akcyzy i zastąpienie jej właśnie opłatą rejestracyjną.
Zatem podatek od rejestracji samochodu (opłata rejestracyjna) ma zostać wprowadzony w przyszłym roku, prawdopodobnie w pierwszym kwartale. Opłata ta ma być umiarkowana i jak najbardziej neutralna dla właścicieli samochodów. W 2026 roku planowane jest wprowadzenie podatku od posiadania samochodu, którego celem będzie zniechęcenie do posiadania większej liczby pojazdów w jednym gospodarstwie domowym. Podatek ten może być uzależniony od masy pojazdu i obejmować także użytkowników dużych i ciężkich samochodów elektrycznych. Polska może iść śladem Francji i wprowadzić np. opłaty dla większych aut typu SUV.
Co przyniesie przyszłość?
Zmiany w opodatkowaniu pojazdów spalinowych w Polsce wydają się nieuniknione, szczególnie w kontekście zobowiązań wynikających z polityki klimatycznej Unii Europejskiej. Można się spodziewać, że w najbliższych latach ustawodawcy będą dążyli do zmniejszenia liczby pojazdów spalinowych na rzecz pojazdów elektrycznych i hybrydowych, co może wiązać się z dodatkowymi zachętami podatkowymi oraz subwencjami. W ramach walki z zanieczyszczeniem powietrza, właściciele starszych samochodów spalinowych mogą być obciążeni dodatkowymi opłatami za ich użytkowanie. Podwyższenie akcyzy na pojazdy z dużymi silnikami oraz ewentualne obniżenie dla aut o niskiej emisji. W miastach będą powstawały kolejne Strefy Czystego Transportu do którego stare auta nie spełniające nowych norm emisji nie będą mogły wjeżdżać.
Jak przygotować się na zmiany?
Dla właścicieli pojazdów spalinowych istotne jest, aby śledzić bieżące zmiany w prawie podatkowym i rozważyć, jakie mogą one mieć konsekwencje dla ich sytuacji finansowej. Śledzenie nowych regulacji pomoże uniknąć niespodzianek związanych z nowymi opłatami. Jeśli planujesz zakup nowego samochodu, warto rozważyć pojazd hybrydowy lub elektryczny, co może przynieść oszczędności w przyszłości.
Pojazdy spalinowe w Polsce są obciążone różnymi formami podatków, które mogą się zmieniać w kontekście rosnącej presji ekologicznej. Właściciele tych pojazdów powinni być świadomi aktualnych i przyszłych przepisów, aby móc odpowiednio zaplanować swoje finanse i rozważyć przejście na bardziej ekologiczne alternatywy. Świadomość i odpowiednie przygotowanie to klucz do uniknięcia nieprzyjemnych niespodzianek związanych z nowymi obciążeniami podatkowymi.
Chcesz ubezpieczyć auto? Zgłoś się do Doradcy GSU po korzystną polisę samochodu.